Gratis fragt ved 1500,-

Levering 1-3 hverdage

100 % Dansk Webshop

Prismatch

Månedens Guitar

oprettet d.

Månedens Guitar

Gibson Guitar Corporation udgav flere nye guitar typer i 1950'erne for at konkurrere med Fenders solid-body instrumenter, som Telecaster og Stratocaster. Efter succes med Les Paul i 1950'erne begyndte Gibsons popularitet at falde i 1960'erne. Fender's farver, former og flere pickups blev brugt af mange af de store guitarister. Gibsons guitarer, hvoraf de fleste var semi eller hollow design, virkede på det tidspunkt gammeldags. Sammen med højere priser bidrog dette til et fald i salget.

En Gibson Firebird V spillet af Johnny Winter onstage i 1990.


Gibson havde før lavet guitarer i radikale kropsformer - Flying V og Explorer i 1950'erne - som mødte en begrænset succes. Præsidenten for Gibson, Ted McCarty, ansatte bildesigner Ray Dietrich for at designe en guitar, der ville have bred appel. Under Dietrich fik Firebird linjerne fra midten af ​​50'ernes bilhalefinner. Dietrich udfordrede designet og afrundede kanterne. Således blev de originale Firebirds uofficielt henvist til som "reverse". Firebird ligner en Explorer med blødere "point" eller måske en omvendt Fender Jaguar eller Jazzmaster.


Firebird er den første Gibson solid-body til at bruge hals-konstruktion, hvor nakken strækker sig til haleenden af ​​kroppen. Selve halsen består af fem lag af mahogni spredt med fire smalle striber af valnød for ekstra styrke. Andre funktioner var reverse headstock og "banjo" -stil planet-gearede tuning nøgler. Den specielle originale Gibson Firebird humbucking pickup (s) - enkelt, dobbelt eller tredobbelt - var mindre versioner af standard Gibson humbucking pickups, men var unikke, fordi de inde i hver af deres mindre spoler indeholdt en AlNiCo bar magnet. Originale Firebird pickups blev også bygget uden specifikke spolefiksere - deres spoler (og mulig "reflektor" plade under spolerne) blev holdt på rammen under både vokspotteprocessen (for at reducere / eliminere feedback og uønsket støj) og det faste metal dækning, der blev loddet til rammebasen. Der er ingen skruepoler på Firebird pickups. Nogle Firebirds fra 1965 fremhævede Gibson's single-coil P-90 pickup.


Firebird-linjen blev sat i salg i midten af ​​1963 med fire modeller, der er kendetegnet ved pickup og tailpiece konfigurationer (se nedenfor). I modsætning til Les Paul og SG-linjen, som brugte udtrykene "Junior", "Special", "Standard" og "Custom", brugte Firebird de romerske tal "I", "III", "V" og "VII". Gibson's line of Thunderbird baser er forankret i Firebirds design, og bruger endda romerske tal ("II" og "IV") for at skelne mellem dem. Fra 1965 til 1969 introducerede Gibson "non-reverse" -modeller efter ikke at opnå markedsføringssucces med det usædvanlige reverse-body design. Gibson havde også modtaget klager fra Fender, at Firebird hovedstammen spejlede Stratocaster og at kroppen overtrådte Fenders design patenter, Fender truede med en retssag. "Non-reverse" -kroppen er et mere standard dobbelt-cutaway-design, med basshornet længere end diskanthornet og hovedstokken med tunerne monteret på bassiden. Det havde også en standardindklæbning ("set") nakke i stedet for nakkekonstruktion, samt andre mindre mindre mærkbare ændringer i design og konstruktion. Pickup og tailpiece konfiguration for V og VII var den samme som de tidligere "reverse" modeller, selvom I- og III-modellerne nu blev sendt med to eller tre P-90 pickups og simple vibratoer. Efter et par års skuffende salg faldt linjen "non-reverse". "Reverse" body.

Firebirds blev først genudgivet i 1972, med en mindesmærket "Bicentennial" model udgivet i 1976, tilgængelig i enten sort med forgyldt hardware eller den traditionelle sunburst-finish. Den toårige model blev kendetegnet ved et rød-hvid-blå logo på den hvide pickguard. Logoet på de fleste andre modeller er rødt.


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

Prismatch